GAZ KLUB ČR - DISKUZNÍ FÓRUM

Diskuze všech příznivců vozidel z východu
Právě je 22. 05. 2019 05:09

Všechny časy jsou v UTC + 2 hodiny




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 78 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4  Další

Je možné při nízkém tlaku oleje zadřít motor GAZ?
ANO, je to motor jako každý jiný 76%  76%  [ 25 ]
NE, GAZ je nezničitelný a tlak oleje je postačující, nikoli však nutná, podmínka provozu 15%  15%  [ 5 ]
Neřeším, mám motorů ve stodole stohy a výměna motoru nebo oleje mi trvá stejně dlouho. 9%  9%  [ 3 ]
Celkem hlasů : 33
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 16. 12. 2007 18:27 
O tech olejich, to je nekonecna diskuze, a co ridic, to jiny nazor :lol: Ja, na rad nasehu guru Jardy Hrabanka, jsem do sveho UAZu zacal lit olej BP 10W40. Nekdo by to tam nedal ani za nic na svete, neb to je moc moderni a ridky olej. Ale jak tu zaznelo, treba od Zdenka, je to sirokorozsahovy olej, ktery vydrzi PODSTATNE vic, nez nejaky "stary" (mysleno normou) olej typu M6x. A pak neni nutne pouzivat chladic oleje, protoze ten "moderni" olej si s tou vysokou teplotou dobre poradi, dale v zime si motor jenom chrochta, protoze nemusi tlacit po motoru nejaky husty med. Dan za tu ridkost je, ze motor bude treba o fous hlucnejsi, ale porad lepsi, nez ho trapit nejakym tim medem treba 15w50 nebo dokonce 20w50 a jeste mu tam nejaky zahustovadlo pridavat. Pokud ten motor je alespon trochu v kondici, tak mu ten ridsi olej jenom prospeje, a pokd je motor jiz temer KO, tak ho nezachrani ani vceli med. A moje zkusenosti s tou "polivkou"? Motor si po startu hned pekne vrni, tlakuje jako trochu ojety UAZ, coz je tak 3-4, a za tepla co jde samozrejme dolu, ale to i u tech "medu", ale kontrolka mazani mi skoro vubec nesvit. A ze bude ten motor cisty jako lusk, o tom ani nemluvim. Toz tak a at si kazdy dava, co uzna za vhodne :wink:


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 16. 12. 2007 21:27 
Hunter píše:
Toz tak a at si kazdy dava, co uzna za vhodne :wink:


Tak nějak :) Hlavně je to diskuze nejen nekonečná, ale hlavně taková hodně akademická, protože při ročních probězích, které tu většina z nás má, nás ty motory přežijou, i když budou mazány Vegetolem :lol:


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 16. 12. 2007 22:03 
Offline
Okomentuju vše :-)

Registrován: 01. 02. 2007 12:24
Příspěvky: 1690
Bydliště: Čejč 188
Dyť jo, každý svého štěstí strůjcem :D . Akorát bych měl takový drobný přípodotek, že nad Gazema podobnýma značkama v souvislosti s olejem jsou názory jaksi...no, že je jedno, co se tam naleje. S tím se nestotožňuju, neb v terénu dostávají ty motory tak na prdel, že až. Náklony, odliv oleje, chvílu není tlak, ale je tam plný plyn...a tak podobně.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 16. 12. 2007 22:37 
Offline
Opravdu ukecanej...
Uživatelský avatar

Registrován: 15. 02. 2006 00:02
Příspěvky: 458
Bydliště: Žatec (LN)
Člen OS GAZ KLUB ČR?: ANO
Státní příslušnost: ČR
Pedro píše:
Hunter píše:
Toz tak a at si kazdy dava, co uzna za vhodne :wink:


Tak nějak :) ... ... nás ty motory přežijou, i když budou mazány Vegetolem :lol:


Rozumím nadsázce, nicméně tato vyvolala myšlenkovou asociaci, a tak přidám malou zkušenost. Před drahnými lety jsem potřeboval namazat vrzající panty a nebyl po ruce jiný olej, nežli zmíněný Vegetol. A tak jsem jej jako správný pubertální experimentátor vyzkoušel. Dopadlo to tak, jak se dalo čekat: silně zamaštěné zárubně dveří a panty stále vrzající. Nezbylo, nežli dojít do dílny. Závěr je jednoznačný: Vegetol? - Tak akorát spálit v nafťáku...


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 20. 12. 2007 13:34 
Offline
Opravdu ukecanej...

Registrován: 03. 12. 2006 10:00
Příspěvky: 316
A co teplota oleje ?
Jaká je min a max hranice teploty, když se má voda pohybovat mezi 80-90 stupni celsia.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 20. 12. 2007 14:22 
Offline
AUTOGURU
Uživatelský avatar

Registrován: 20. 03. 2006 22:23
Příspěvky: 3374
Bydliště: Starý Brázdim 49,25063 Mratín
Zdenda.Gaz66:Teplota oleje v motoru jest velmi proměnlivá veličina.V terénním autě při takovém ne moc velkém zatížení se pohybuje v rozmezí od 60°C po zhruba 180°C,záleží,kde je to zrovna měřené.Tohle jsou hodnoty ze zkoušek aut Avia 11,to byla licence Auverlandu a pokud tam bylo namontované turbo,tak ten olej se v turbištěti docela i ohřál - přibližně na 240°C.Teď si vem,že to nějaké trdlo po takové jízdě hned chcípne - v tom turbu z toho je akorát tak karbon a saze.
Při zkouškách Pragy V3S se pohybovala teplota oleje v motoru mezi již zmíněnýma 60°C a zhruba 200°C.To bylo za normálních teplot vzduchu.
Voda - ta se měří přibližně v místech své maximální teploty,bývá jí většinou větší vrstva a má krapítko jinou tepelnou setrvačnost.

_________________
Jarda 209
+420605173229


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 17. 01. 2008 20:48 
Offline
Opravdu ukecanej...

Registrován: 03. 12. 2006 10:00
Příspěvky: 316
Jaká by mohla být teplota optimální před vstříknutím do motoru - mazání válců, ventilů a kompresoru.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 17. 01. 2008 21:49 
Offline
Okomentuju vše :-)

Registrován: 01. 02. 2007 12:24
Příspěvky: 1690
Bydliště: Čejč 188
Zdenda.Gaz66 píše:
Jaká by mohla být teplota optimální před vstříknutím do motoru - mazání válců, ventilů a kompresoru.

E :?: :!:


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 17. 01. 2008 22:16 
Zdeněk Hrabánek píše:
Zdenda.Gaz66 píše:
Jaká by mohla být teplota optimální před vstříknutím do motoru - mazání válců, ventilů a kompresoru.

E :?: :!:


:lol: :lol: :lol: Přečetl jsem si ten dotaz a slovní vyjádření pocitů mě nenapadlo. Ale teď se můžu plně ztotožnit s touhle reakcí, kterou jsem sám neuměl vyjádřit :D


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 18. 01. 2008 18:21 
Offline
AUTOGURU
Uživatelský avatar

Registrován: 20. 03. 2006 22:23
Příspěvky: 3374
Bydliště: Starý Brázdim 49,25063 Mratín
Mám podobné pocity jak brácha a Pedro.Jak a kam ten olej chceš cákat a proč se na to ptáš,když to stejně neovlivníš?Jedině výměníkem voda olej nebo olejovým chladičem,a chladičem ten olej stáhneš tak o 2 - 7°C a to u moderních olejů je relativně málo a o víc se ti to stejně nepovede,to bys ten chladič olejový musel mít asi tak dvakrát větší než vodní,neb olej má poněkud jiné vlastnosti než voda,která se běžně používá jako chladící médium.Viz motocykly z Džeponie,motor jak briketka a chladič oleje přibližně ve velikosti vodního.Jo,a tím výměníkem je to némlich to samé,ten úbytek teploty.

_________________
Jarda 209
+420605173229


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 22. 01. 2008 22:57 
Offline
Opravdu ukecanej...

Registrován: 03. 12. 2006 10:00
Příspěvky: 316
Pedro píše:
Zdeněk Hrabánek píše:
Zdenda.Gaz66 píše:
Jaká by mohla být teplota optimální před vstříknutím do motoru - mazání válců, ventilů a kompresoru.

E :?: :!:


:lol: :lol: :lol: Přečetl jsem si ten dotaz a slovní vyjádření pocitů mě nenapadlo. Ale teď se můžu plně ztotožnit s touhle reakcí, kterou jsem sám neuměl vyjádřit :D


Teplota oleje na výstupu z čerpadla, anebo filtru. :lol:


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 23. 01. 2008 15:36 
Offline
Okomentuju vše :-)
Uživatelský avatar

Registrován: 14. 02. 2006 18:54
Příspěvky: 1420
Bydliště: Olomouc
Člen OS GAZ KLUB ČR?: NE
Státní příslušnost: CZ
Uvedl bych takové doplnění ohledně souvislosti tlaku oleje s viskozitou. Motoráři mě kdyžtak opraví, či doplní.
Každý pohyblivý mechanismus musí mít určitou vůli aby se mohl hýbat. Takže i motor má předepsané vůle. Velikost vůlí je stanovena ve velmi těsné návaznosti na použítý druh maziva. Viskozita maziva (oleje) je pro ten daný typ motoru velice důležitá. Protože právě olej vymezuje tyto vůle. Pokud použijete v dobré víře moderní vysoce výkoný olej, který je řídký, než původní starší typ oleje, tak je logické, že nedojde tak k dokonalému vymezení vůlí a výsledné provozní vůle budou větší -> hlučnější motor, klepání = větší opotřebení = menší životnost. Takže úplně obrácený výsledek, něž jste původně zamýšleli.

_________________
Honza V.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 25. 01. 2008 16:45 
Offline
AUTOGURU
Uživatelský avatar

Registrován: 20. 03. 2006 22:23
Příspěvky: 3374
Bydliště: Starý Brázdim 49,25063 Mratín
Honza V.:Ten olej s vícestupňovou viskozitou když použiješ i ve starším motoru po opravě,tak to nemůže začít klepat.Jakmile to uslyšíš,tak je ten motor zralý na GO.Tam se jedná o vůle na klice a ty se určujou při broušení té kliky podle průměru ložisek.Např.gaz a žuk se dělají vůle 0,02 mm a je to na tyhle průměry akorát.Motor se točí při smontování jak čamrda a v provozu to zcela uspokojivě maže.Při menším průměru klikových čepů se ta výbrusová vůle dělá samozřejmě menší a naopak.

_________________
Jarda 209
+420605173229


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 25. 01. 2008 17:55 
Offline
Okomentuju vše :-)

Registrován: 01. 02. 2007 12:24
Příspěvky: 1690
Bydliště: Čejč 188
Starší oleje byly hustší enom do té doby, než se zahřály. Moderní jsou řídké hned, rychleji mažou a eště mají viskozitní rezervu pro vyšší tepelné namáhání (turba a tak).
V dřevních dobách motorismu byl motor osobáku po 100tis. km plus mínus na generálku, dnes tentýž motor po opravě najede dvakrát tolik...


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 27. 01. 2008 12:45 
Offline
Okomentuju vše :-)
Uživatelský avatar

Registrován: 14. 02. 2006 18:54
Příspěvky: 1420
Bydliště: Olomouc
Člen OS GAZ KLUB ČR?: NE
Státní příslušnost: CZ
Hmm, tak to asi lidé z dílen od stavebních strojů mi kecakli nesmysly. Říkali, že když mám pro motor předepsanou viskozitu oleje, tak není dobré nalít tam olej s výrazně jinou viskozitou (myšleno jak hustší, či řidší). Lze dát o "něco" řídší olej než je ten původní starý - neboli dát o jednu třídu lepší olej. Je zajímavé, že to samé je tvrdí olejáři a je to i v odborných časopisech. Že by ti to lidé nevěděli co říkají?
Ještě to prokonzultuji s motorářem...

_________________
Honza V.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 27. 01. 2008 14:39 
Offline
AUTOGURU
Uživatelský avatar

Registrován: 20. 03. 2006 22:23
Příspěvky: 3374
Bydliště: Starý Brázdim 49,25063 Mratín
Honza V.:Já tam např. leju olej s označením 15W/40.Stroj neklepe,jede,maže to studené tak 3,5 at a ohřáté např.po "vejšlapech" na Poloose na 90°C to neklesá pod 2,5 at.Tak si nemyslím,že bysem tomu dviglu dělal nějak moc zle.Jezdí to tak už dobře deset let,možná i víc.

_________________
Jarda 209
+420605173229


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 27. 01. 2008 16:51 
Offline
Okomentuju vše :-)

Registrován: 01. 02. 2007 12:24
Příspěvky: 1690
Bydliště: Čejč 188
Šak sem netvrdil, že místo M6ADSII nalít plnou syntetiku 0W/30 a motor pojede jak čert dvěstě let. Všeho s mírou!
Místo socialistické "hvězdy" Mogul Super 20W/50 (a nebo M6AD a jemu podobných) lze použít třeba semisyntetiku 15W/40 nebo 10W/40 či 30 úúúplně bez obav. Nejlépe po opravě toho motoru, že :wink:


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 27. 01. 2008 21:35 
Offline
Nováček v diskuzi

Registrován: 03. 03. 2007 21:41
Příspěvky: 49
Bydliště: Rumcajzův kraj
Co bylo nebo je špatně na Mogulu super? Najel jsem na něm 200 000 na Moskviči a jezdilo na něj i dost škodovek v okolí. Naopak po nalití M5AD doporučené servisní knížkou Škodovka přestala mazat - najeto asi 45 000km. Polosyntetika je pro starší auta dost nebezpečná -po namontování manometru se člověk za jízdy nestačí divit . Při návratu k Mogulu se stav dost rapidně zlepší. Tím nechci tento olej doporučovat pro nová auta!


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 27. 01. 2008 22:26 
Offline
Opravdu ukecanej...
Uživatelský avatar

Registrován: 15. 02. 2006 00:02
Příspěvky: 458
Bydliště: Žatec (LN)
Člen OS GAZ KLUB ČR?: ANO
Státní příslušnost: ČR
Jaromír Hrabánek píše:
Honza V.:Já tam např. leju olej s označením 15W/40.Stroj neklepe,jede,maže to studené tak 3,5 at a ohřáté např.po "vejšlapech" na Poloose na 90°C to neklesá pod 2,5 at.Tak si nemyslím,že bysem tomu dviglu dělal nějak moc zle.Jezdí to tak už dobře deset let,možná i víc.


Tak to, Jaromíre, určitě špatně neděláš. 21čka mi maže tak nějak podobně, ale pouze, když je motor ve votáčkách. Jakmile klesne na volnoběžné točky, uloží se tlakoměr ze spánku a procitne až s přidáním plynu. Mazání v ložisku by mělo býti obstaráno především hydrodynamickým olejovým klínem, což se klidně může - dle mého názoru - obejít i bez signalizace tlaku oleje na paneli priborov. Právě u tohoto klínu se projeví nejvíce kvalita oleje, neboli jak jsou schopny držet molekuly látek, ze kterých je olej složen, pospolu a bránit svému proražení (tj. bránit kontaktu klika - pánve). Díky tomuto pohledu a také díky tomu, že ručička tlakoměru zatím vždy při zvýšených otáčkách procitne ze spánku to zatím tak nějak dál moc neřeším - přestože alespoň 0,5 atm. při volnoběhu bych uvítal.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 27. 01. 2008 22:33 
Milan Pipal píše:
... Mazání v ložisku by mělo býti obstaráno především hydrodynamickým olejovým klínem, což se klidně může - dle mého názoru - obejít i bez signalizace tlaku oleje na paneli priborov. Právě u tohoto klínu se projeví nejvíce kvalita oleje, neboli jak jsou schopny držet molekuly látek, ze kterých je olej složen, pospolu a bránit svému proražení (tj. bránit kontaktu klika - pánve). Díky tomuto pohledu a také díky tomu, že ručička tlakoměru zatím vždy při zvýšených otáčkách procitne ze spánku to zatím tak nějak dál moc neřeším - přestože alespoň 0,5 atm. při volnoběhu bych uvítal.


To je přesně i můj názor. Včetně toho, že bych taky tu 0,5Atm při volnoběhu plně prohřátého motoru uvítal, ale když někdy není, tak holt není... :D


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 28. 01. 2008 01:32 
Offline
Okomentuju vše :-)

Registrován: 01. 02. 2007 12:24
Příspěvky: 1690
Bydliště: Čejč 188
Duchodce píše:
Co bylo nebo je špatně na Mogulu super? Najel jsem na něm 200 000 na Moskviči a jezdilo na něj i dost škodovek v okolí. Naopak po nalití M5AD doporučené servisní knížkou Škodovka přestala mazat - najeto asi 45 000km. Polosyntetika je pro starší auta dost nebezpečná -po namontování manometru se člověk za jízdy nestačí divit . Při návratu k Mogulu se stav dost rapidně zlepší. Tím nechci tento olej doporučovat pro nová auta!

Nic, šak sem ho nehaněl. Obecně se dá říct, že přechod třeba z toho Mogulu na řidší je spojen s úlekem při pohledu na budík. To se dá zlepšit seřízením mazacího tlaku (na ventilu) a nebo olej neměnit. Sem taky psal, že normální by mělo být po opravě tento mazací tlak seřídit. Možná tlak byl na Mogul seřízený a po nalití řidšího oleje klesl. Pokud byl pokles pod hodnoty udávané výrobcem, tak seřídit a nebo...viz výše. Tož tak.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 28. 01. 2008 21:25 
Offline
Nováček v diskuzi

Registrován: 03. 03. 2007 21:41
Příspěvky: 49
Bydliště: Rumcajzův kraj
Nebral jsem to jako nějaké hanění , pouze jsem si myslel že se objevil nějaký "podfuk" při udávání údajů o olejích za komančů - byli v tom mistři. Jinak v 70 létech byl udáván jako plno hodnotná náhrada i do "Tuzexových " aut.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 28. 01. 2008 22:08 
Offline
Diskutér...

Registrován: 06. 06. 2007 18:02
Příspěvky: 72
Bydliště: Hodkovice n.Mohelkou
Pánové,vy mě tady těmi hodnotami mazacího tlaku vyloženě děsíte!! :shock: Přeci není normální,aby tlak oleje u prohřátého motoru na volnoběh nebyl ani 0,5?!To přeci pak musí něco být špatně!!Já jsem měl cca 15 let v motoru nějaký "mazut",nebo možná přímo "ropu",ale i s ní pod 3 budík neslezl a teď s M6AD je to némlich to stejné,ALE chci tam teď dát 15W-40 a z těch hodnot,co se tu objevili bych měl asi za chvíli infarkt.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 28. 01. 2008 22:22 
Offline
profesor

Registrován: 14. 02. 2006 16:06
Příspěvky: 1003
Bydliště: Praha 9
.


Naposledy upravil Petr Seidl dne 19. 07. 2009 01:57, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 28. 01. 2008 22:46 
Petr Hroch: Záleží, o jakém se bavíme autě :) Spodové GAZy i motory Žuk, které jsem viděl, mažou víc , ale třeba já mám leta stabilně u UAZu tlak oleje zastudena cca 3Atm bez ohledu na otáčky(pravděpodobně to už drží redukční ventil). Po plném prohřátí motoru je tlak v otáčkách 2Atm a při volnoběhu cca 0,5Atm(při opravdu plném prohřátí v teplém počasí občas problikává policajt, ale stačí minimum otáček nad volnoběh a zhasne).
Motor mám výborný, tichý, čistoučký, krásně běží a i tyhle hodnoty tomu celkem odpovídají. Měl jsem UAZů několik, tlak celkem sleduju, kde můžu, a tohle jsou průměrné až nadprůměrné hodnoty. Zažil jsem spoustu aut u kterých se kontrolka mazání dala používat i jako kontrolka volnoběhu, protože u prohřátého motoru na volnoběh(leckdy i zvýšený) trvale svítila a motoru to nijak nevadilo.
Používám olej Shell Rimula, akorát nevím jestli 10 nebo 15W-40.

Jako zpestření - kamarád má Toyotu 4,2TD R6, na které byl nucen vyměnit motor. Ten, který koupil, jde celkem OK, ale je volný na klice a nemaže. Nemaže tak, že se všichni s našimi tlaky můžeme jít vytahovat. Do cca 1300ot/min čistá nula, 2000ot/min 1 Atm a víc už nic. A pozor, to vše ne na nějakých pochybných ukazatelích na palubce, ale na motorářském budíku napíchlém přímo do hlavního mazacího kanálu. Je to samozřejmě špatně a nijak to neobhajuju, ale auto si i takhle v pohodě brázdí silnice a zdá se, že je situací méně znepokojeno, než jeho majitel :D

Ono je to s tím tlakem složité - jak bylo psáno výše, podstatné je vytvoření hydrodynamického olejového klínu a pro něj není tlak oleje nejen nutnou podmínkou, ale dokonce ani podmínkou postačující. Navíc velikost tlaku je pouhým odrazem toho, kolik více oleje dává čerpadlo než kolik ho stíhá mazanými místy odtéct. Nic víc, nic míň.
Přehnané tlaky můžou také víc škodit než prospívat, protože nad 5Atm hrozí(minimálně podle pouček :) ) vymývání kompozice ložisek.


Naposledy upravil Pedro dne 29. 01. 2008 11:30, celkově upraveno 2

Nahoru
  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 78 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4  Další

Všechny časy jsou v UTC + 2 hodiny


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz