VOLHA 21, VE SLUŽBÁCH ŘÍČNÍ VB.

11. 10. 2017, Tomáš Janda
VOLHA 21, VE SLUŽBÁCH ŘÍČNÍ VB.
VOLHA 21, VE SLUŽBÁCH ŘÍČNÍ VB.
VOLHA 21, VE SLUŽBÁCH ŘÍČNÍ VB.

ZNOVUZROZENÁ VOLHA (časopis Yacht 10/2017)

 Řada z nás si ji pamatuje z doby, kdy po Orlické přehradě přejela jedenkrát za den a byla prakticky jediným motorovým člunem, který se na vodě pravidelně objevoval. Navíc se nad hladinou vznášela a působila, alespoň na mne, naprosto nedostižitelně. Když jsme do redakce dostali pozvánku k testování, neváhal jsem ani vteřinu a začal jsem s hledáním informací o lodi, která jezdila a ještě jezdí na křídlech, jimž se dnes neřekne prakticky jinak než "foils".

Z dostupných zdrojů jsem zjistil, že zadání projektu 343 znělo: "Navrhněte jednotrupé plavidlo se schopností vznášedla pro osobní plavbu na řekách". Projekt byl schválen 7. července 1957 a návrh realizoval SKB GCC "Krasnoe Sormovo" v Gorkém. První loď byla postavena ve stejné továrně v roce 1958 a dostala název "Volha". Podle dostupných informací jsou aktuálně v ČR tři plavidla tohoto typu. Volha byla v šedesátých letech minulého století v prodeji i v západním Německu a její cena byla tehdy 18 500 německých marek.

Loď s výrobním číslem 449 je v nejlepší kondici na Orlíku, kde jsme ji měli možnost testovat na palubě s Vladimírem Janoušem, který má za sebou již celou řadu realizovaných projektů záchrany a restaurování lodí a o svojí Volze říká:

"10 let ležela na vrakovišti u Příbrami. Původním majitelem bylo Povodí Vltavy a jezdil s ní pan Zítek. Ti, co ji u nás viděli, říkají, že loď hrála minimálně ve filmech Alibi na vodě a Akce Bororo. V ČR existují celkem tři exempláře a rekonstrukci jsme zvládli přes zimu. Lakování, něco z elektriky, kompletní čalounění, hodiny, rádio atd. To všechno se dá koupit na starou Volhu. Volant je z Volhy, ale jiný než byl u nalezeného vraku. Palubní deska je také z prvního modelu. Naše loď byla vyrobena v roce 1967 a původní ruský název je 'katěr na podvodnych kriljach'. Motor je v lodi z roku 1985, benzinový Volvo Penta, třílitr, dvoukarburátorový čtyřválec. Původně zde byl šestiválcový motor Zil o výkonu 72 koní, který umožňuje cestovní rychlost 50 km/hodNáhon na vrtuli zajišťuje originální ruská převodovka, která k zařazení rychlosti vpřed či vzad vyžaduje i dnes pořádnou sílu. Údajně musela v minulosti posádka použít k řazení i kladivo.

A jaká je plavba za volantem Volhy? Pro milovníka lodí, kterým se cítím být, je to úžasný zážitek. Řazení vpřed a vzad se provádí dlouhou pákou a je oddělené od plynu, který je na podlaze stejně jako plynový pedál u auta. Zařazení chodu vpřed vyžaduje značnou sílu. Pokud jede loď pomalu, chová se podobně jako každý motorový člun s přímým náhonem a kormidlem, loď reaguje na otočení kormidlem přiměřeně ke své délce. Pro jízdu ve skluzu na křídlech je nutné loď nejprve srovnat do vybraného kurzu a sešlápnout plynový pedál. Díky dvěma křídlům nad sebou se Volha svižně zvedá nad hladinu a vztlak zajišťuje v plné rychlosti již jen spodní řada křídel. Plavba se zklidní a po překročení padesátikilometrové hranice rychlosti začne být lehce labilní. Nejlépe bych to přirovnal k jízdě na lyžích v hlubokém sněhu. Krásný zážitek. Překvapení nastává v okamžiku potřeby větší korekce směru jízdy, tak jak ji známe z dnešních moderních motorových člunů. Pokud je totiž loď v plné rychlosti, jede velmi dobře rovně, dá se projet mírná zatáčka, ale prudká korekce směru prostě není možná. Ne že by měla loď tendenci k nepravostem. Jen prostě nereaguje na pohyb volantu i přes vynaložení větší síly. Pro razantní změnu směru je nutné zpomalit, zatočit a opět pokračovat v novém směru. Má zkrátka svoje vrtochy a má na ně právo. Na překonání dlouhých vzdáleností po klidných vodních hladinách, na což byla postavena, je stále skvělá!

 

Text a foto Daniel Guryča

Zveřejněno v Yachtu 10/17.

 

Zdroj: http://www.yacht-magazine.cz/detail-zpravy/znovuzrozena-volha/

 
*